tirsdag 8. april 2014

Ett om dagen april - mat

I april skal jeg ta ett bilde om dagen. Egentlig hadde jeg tenkt å ta bilde av alle middagene mine hele måneden, men så glemte jeg å ta bilde av middagen i dag, så da fant jeg ut at det heller blir sånn at hver uke får sitt tema. Dermed ble første tema altså...MIDDAG!



1. april. Tirsdag trente jeg etter jobb og var ikke ferdig før seint. Da jeg kom hjem fikk jeg servert koteletter med ratatouille og fullkornsris, luksus!


2. april var det min tur til å lage middag, det ble av typen "man tager vad man haver" og vi endte opp med couscoussalat og marinerte laksefileter.


3. april kom jeg hjem seint igjen og denne dagen var det wok med fullkornsnudler som ventet på meg.


4. april lagde jeg potet- og purresuppe med kalkunbacon, og vi feiret at det var helg med et glass prosecco.


5. april hadde toppen på komfyren vår gått i tusen knas, så vi måtte lage middag uten å steke/koke noe. Det ble noe så greit som grillpølser i ovnen med en restesalat til (vi spiste sen lunch på Taste of China samme dagen, fantastiske dumplings, så hadde egentlig tenkt å ta bilde av dem, men det glemte jeg så det ble pølsefesten som ble avbildet i stedet for).


6. april kunne vi fortsatt bare lage mat i stekeovnen, så det ble ovnsbakte grønnsaker (potet, søtpotet, hvitløk, sjalottløk, squash og paprika), en liten laksefilet og rømme.


7. april endte vi opp med alle ovnsretters mor, ferdig pizzabunn (fullkorn såklart!) med Peppes pizzasaus (kan jo ikke koke), pølser (kan jo ikke steke!) og div. grønnsaker vi fant i kjøleskapet. Med en finfin salat til såklart. 

Nå venter vi (u)tålmodig på at den nye komfyren skal ankomme, det er ikke før man ikke har stekeplater at man skjønner hvor vanvittig mye man bruker dem til! Litt om neste ukes tema: Vi har jo kjøpt oss ny leilighet og skal om et par måneder begynne å innrede vårt første skikkelige, selveide hjem sammen! Dermed er selvsagt temaet "hjemme" meget aktuelt om dagen. Denne uka skal jeg både være hjemme her i Gamlebyen, i min første ordentlige leilighet hvor jeg har opplevd og vokst så mye, og i Froland som er det som er mest hjemme av alt kanskje, så det blir bilder fra både her og der. 

Translation: I am taking a photo every day this month, the first week's theme was dinners and this is what I had the first week of April. 

2 kommentarer:

  1. Hva skjedde med komfyren? Lette, raske og sunne retter. Hurra for fullkor! Hadde lyst å prøve den der salatchipsen din, men finner ikke den sorten noe sted

    SvarSlett
  2. Å vet du hva, man savner slike teite ting når man bor utenlands! Når jeg så posen med tørrløk på bildet ditt fikk jeg innmari lyst på pølse! Med tørrløk selvfølgelig. Og lefse!! Nam

    SvarSlett