torsdag 27. desember 2012

De fineste sangene

I 2012 har jeg hørt på vanvittig mye fin musikk. Som oftest er det damesangere som når lengst inn i musikkhjertet mitt, og dette året er inget unntak. Her er de fem sangene (og respektive album) jeg har hørt mest på i året som gikk:


5. Cat Power - 3, 6, 9 fra det fantastiske nye albumet Cherokee. Cat Power blander gammel og ny sound og har gitt ut den fineste og mest melodiske plata på lenge, jeg koser meg!


4. First Aid Kit - Emmylou Heiv meg på First Aid Kit-bølgen litt seinere enn alle andre som vanlig, men har blitt head over heels for disse jentene.


3. Susanna Sundfør - Your Prelude Hørte på denne plata når jeg vandret hvileløst rundt i Brooklyn i sommer, det perfekte soundtrack for den typen aktivitet!


2. Regina Spektor - How Endelig kom det ny Regina-plate og hun er tilbake til sitt gode gamle selv med slagferdige tekster og melodier som klistrer seg til hjernebarken. Vanskelig å velge sang, men How er den beste balladen siden Samson.


1. Fiona Apple - Hot Knife Hele plata er så fin at jeg får lyst til å hyle og skrike og hoppe opp og ned. Den har vært soundtracket til alt jeg har gjort i sommer og høst, og Hot Knife er den perfekte gladsang, lite typisk for Fiona men så himla, himla catchy, og teksten oppsummerer forøvrig høsten min ganske fint: If I'm butter, if I'm butter, if I'm butter then he's a hot knife. He makes my heart a cinemascope screen showing a dancing bird of paradise...




Bonus: Jeg er jo ihuga Eurovision-fan, og i år vant jo faktisk den fineste sangen, ingen fest i 2012 har vært komplett uten minst tre gjennomsynginger av Euphoria, ikke er jeg lei heller!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar