søndag 25. mars 2012

Louisiana Gumbo

Jeg har absolutt ingen erfaring med kreolsk eller cajun mat, og fant ut at det er jeg nødt til å gjøre noe med. Med inspirasjon fra en kollega, fant jeg ut at jeg skulle slå to fluer i én smekk; komme et hakk videre i suppeutfordringen og lage en ekte cajun gumbo! Etter å ha lest gjennom et tjuetalls gumbooppskrifter fant jeg ut at det egentlig er akkurat det samme hvordan du lager det, så lenge du lager en roux (jevning) og bruker the cajun holy trinity (løk, stangselleri og paprika). Med andre ord et godt utgangspunkt.

Jeg brukte altså følgende ingredienser:
1 dl olivenolje
1 dl hvetemel
2 paprika, en gul og en rød
4 stenger selleri
2 gule løk
3 fedd hvitløk
1 hel chili
en neve bladpersille
2 liter kyllingkraft
1 boks krepsehaler
200 g kylling
cayennepepper
oregano
timian
paprikapulver
salt og pepper

Gumbo
Det første du må gjøre er å lage jevningen. 1 dl olivenolje og 1 dl hvetemel, hold på så lenge du gidder, jo brunere jo bedre. Jeg hadde min på svak varme mens jeg kuttet opp the holy trinity i passe små biter, det ble vel til sammen ca. 20 minutter. I mange av oppskriftene anbefalte de å la jevningen koke i en time.

Gumbo
Når du syns jevningen er brun nok, har du i selleri, paprika og løk, og steker i en ti minutters tid. 

Gumbo
Ha i krydderet, chili, hvitløk og persille helt mot slutten.

Gumbo
Spe på med kyllingkraft mens du rører, akkurat som en hvilken som helst saus. La det koke i 20 minutters tid.

Gumbo
Gumbo
Ha i krepsehaler og kylling (eller det kjøttet du måtte ønske) de siste fem minuttene. Hvis du vil koke kyllingen i gryta er det topp, men da må du ta den i mye tidligere.

Gumbo
Jeg lagde den tynn som en suppe så jeg kunne bruke den deretter, mange foretrekker å lage den tykkere som en gryterett og servere med ris til, da må du ha i mindre kraft. Det ble forøvrig sinnsykt godt og nok til middag i tre dager! Suksess!

1 kommentar:

  1. Åååh dette hørtes diggdigg ut!! Ingen store overraskelser i oppskrifta heller og masse snadder som jeg liker godt. Denne oppskrifta tar jeg med meg hjem til påske;)

    SvarSlett