lørdag 24. mars 2012

Fredag

Kyllingen
IMG_7693
I går stekte jeg en hel kylling og masse grønnsaker og inviterte til middagskalas. Kjapp oppskrift fra Jamie Oliver: Salt og pepre kyllingen så tidlig så mulig, gjerne om morran. Kutt opp alle rotgrønnsakene du liker (jeg hadde potet, kålrot, sellerirot, søtpotet og gulrot) og kok dem opp sammen med en sitron og feddene fra en hel hvitløk (ikke ta av skinnet). Kok i 12 minutter og la det renne av i ett minutt før du har ut sitronen og hvitløken. Stikk masse hull i sitronen og stapp den inn i kyllingen sammen med hvitløksfeddene og noen kvaster med timian. Bind igjen beina og smør inn kyllingen med olivenolje. Bak i langpanne i ovnen på 190 grader i en halvtimes tid, ta den ut og ha grønnsakene i panna (hiv oppi en oppkutta løk også, og noen kvaster med timian), rør sammen med kyllingfettet. Legg kyllingen i en grop i midten. Stek i en halvtime til, minst. Ta ut kyllingen innimellom og sjekk om den er ferdig - stikk hull på den og se om væska som renner ut er klar, da er den ferdig! Ta den ut og la den hvile i 10-15 minutter under folie mens grønnsakene steker ferdig. Server med rømme og salt og pepper.

Fredag
IMG_7695
En liten skog i vinduet
Til dessert kutta jeg opp ananas, blåbær og banan, med vaniljekesam til. Og kaffi i de fine Rosmarin-koppene mine. Vi snakka blant annet om museer, nye Oslo, kosthold og pulsklokker, utmattelse og arbeidslivet nå vs. i gamle dager. Vinduet mitt så ut som en liten skog. Vi tok kvelden tidlig og var enige om at det er ikke så verst å være voksen.


1 kommentar: