søndag 15. januar 2012

Tomatsuppe

Jeg har lenge tenkt at jeg skal lage den perfekte tomatsuppe, og brukt timesvis (faktisk!) på å søke på foodgawker, allrecipes osv. uten egentlig å finne det jeg vil ha selv. Sett i lys av prosjektet jeg holder på med om dagen skal den helst være kalorifattig og mettende, uten at jeg trenger å ofre den gode smaken. Jaja, så får man finne på sin egen suppe da! Oppskriften er nok til fire store eller seks passelige posjoner, og dette trenger du:

10-12 tomater
2 røde paprika
en hel hvitløk
en stor gul løk
noen kvaster rosmarin eller timian
olivenolje
salt og pepper
et par buljongterninger 
5 dl vann
krydder etter ønske

Tomatsuppa
Sett ovnen på 150 grader. Del opp paprikaen, og skjær tomatene i to. Fjern alle frø. Legg tomatene med skallet ned i en langpanne. Ha i så mange hele hvitløksfedd du vil, og et par kvaster av friske urter hvis du har. Jeg hadde rosmarin for hånden. Hell olivenolje over og sett midt i ovnen.

Tomatsuppa
Ta ut grønnsakene etter en halvtime og snu dem. Jeg kutta opp en løk og slang oppi halvparten. 

Tomatsuppa
La tomatene stå i ovnen i en halvtime til. Når det er fem minutter til du skal ta dem ut, kan du varme opp gryta og steke resten av løken. Ta ut langpanna og hell alt i gryta. Pass på å få med all væsken, det er himla godt! La stå av plata med lokk på i en tjue minutters tid så smakene får satt seg.

Tomatsuppa
Kjør alt i en blender evt. med en stavmikser (husk å ha på forkle hvis du bruker stavmikser, jeg var dekket av tomatsaus når jeg var ferdig!). Noen tar skallet av tomatene før de moser dem, det gir en glattere konsistens, men jeg gadd ikke. Ha i et par buljongterninger (jeg brukte kylling), en halv liter vann, en teskje tomatpuré og det krydderet du måtte ønske (chiliflak og timian her). Kok opp og la det putre i 5-10 minutter.

Tomatsuppa
Ekstra godt blir det hvis du serverer med et sunt ostesmørbrød. To tynne skiver med Ingers Superrug, Synnøve ekstra lett gulost, og litt Vita hjertego' margarin utenpå, stek i panna i 3-4 minutter på hver side på middels varme, perfekt!

Tomatsuppa
Tomatsuppa levde absolutt opp til forventningene og litt til, den var, om jeg får si det selv, himla god! Gleder meg til middag i morra, da blir det tomatsuppe igjen! Bon apetit!

5 kommentarer:

  1. Å tuuuuuusen takk =D Jeg VIL prøve! Tomatsuppe er jo det beste da

    SvarSlett
  2. Eg elskar laga-frå-botnen-tomatsuppe! Skal garrantert teste ein gong!

    SvarSlett
  3. Åh, det ser verligen fantastiskt gott ut!

    SvarSlett
  4. Nam! Ganske lik den jeg pleier å lag, aldri-noensinne-ikke-snakk-om posesuppe igjen!

    SvarSlett
  5. oioioi, så på den der! Eneste jeg synes det virker "litt lang tid" å lage den, men det er jo egentlig ikke så lenge... Jeg er bare litt sånn slenge alt i en gryte å bli ferdig med det ;) Men noen ganger kan man jo ta seg litt fliden. Det må vel ta såpass lang tid med tomatsuppen så all smaken skal sette seg vil jeg tro.

    SvarSlett