søndag 22. januar 2012

Ny lørdag, ny suppe.

Jeg har vært fryktelig dårlig til å ta med meg kameraet rundt omkring. I går for eksempel, da jeg var på filmfest på Folketeateret, ble kvelden neste ruinert da jeg fant ut at kameraet lå igjen hjemme! Så mange gode bildemuligheter, kunne til og med blitt tatt bilde av sammen med en internasjonal kjendis. Jepsi pepsi. Jaja. Så her kommer nok et innlegg kun med bilder tatt inne i leiligheten min, dere får bare leve med det. I morgen skal jeg prøve meg på min første EFIT på mange år, da blir det andre boller!

Snøen
I dag kom snøen. Masse, masse snø. Jeg liker det.

Kjøleskapspoesien
Jeg liker også å ta bilde av kjøleskapspoesien. Ekspressivt.

Boksen
Denne boksen har jeg sikkert vist fram før, men det gjør ikke noe. Det er verdens fineste boks. Den har jeg kaffe i. Henger dere med?

IMG_7216-resize
Endelig kommer jeg til poenget. Som med tomatsuppa har jeg lett lenge etter den perfekte oppskrift på en god meksikansk suppe uten egentlig å finne noe jeg har hatt superlyst til å prøve. Men med litt inspirasjon fra både den ene og den andre, fant jeg på en ganske så utsøkt suppe!

Suppa:
En grønn og en rød paprika
To medium løk
To fedd hvitløk
En grønn chili
To gulrøtter
To store tomater
En boks knuste tomater
En ss tomatpuré
En grillet kylling
Tre terninger kyllingbuljong
Vann
Div. krydder

Garnityr: 
Koriander
Lime
Avocado
Rømme

Grønnsaker
Kutt opp paprika, løk, hvitløk, chili og gulrøtter. Stek i olivenolje i ca. 10 minutter på middels varme, til grønnsakene er myke. Ha i krydder, jeg brukte spisskummen, korianderpulver og paprika, pluss salt og pepper. Kutt opp tomatene i passe store biter og ha i sammen med tomatene på boks. Fyll vann i tomatboksen, ca. 3 omganger. Ha i tomatpuré og litt sukker, og 2-3 buljongterninger. Kok i ca. 20 minutter.

Garnityr
Mens suppa koker, skjær opp garnityren, og del opp kyllingen i passelige biter. Ha kyllingen i gryta de siste fem minuttene av koketiden. Server acovado, limebåter, rømme (gjerne ekstra lett) og koriander ved siden av.

Suppa
MGP
Suppa
Lars kom på besøk og så på Grand Prix (ja, for flate, jeg elsket sangen til Reidun Sæther! holdt på å sovne av den jeg tok bilde av..), suppa falt i smak og vi spiste oss fryktelig mette begge to. Jeg har som et mål å bli flinkere til å ta fine bilder av det ferdige produktet. Det er bare det at som regel er jeg så sulten at jeg nesten glemmer å ta bilder av det som skal spises, og når jeg kommer på det, gjør jeg det i all hast. Noe å jobbe med til neste gang.

Dessert
Fin kopp
Til dessert vanket det fruktsalat med vaniljekesam og JA-yoghurt, og ikke minst kaffe i de nye nydelige koppene mine. Bra lørdag!!

4 kommentarer:

  1. Namnam nam, liker at du lager sånne supper som egentlig alle har lyst til å laga, men har bare ikke sumla seg til å finne oppskrita ennå:P Vi lagde ei deilig kyllingsuppe på fredag btw. Hvilke kjendiser er det snakk om her?;)

    SvarSlett
  2. Suppa skal definitivt prøves! Så utrolig godt ut.

    SvarSlett
  3. Mmm, det så deilig ut! Denne skal jeg prøve meg på, for supper er jo tross alt genial hverdagsmat! Det så ut som en riktig behagelig og finfin lørdag. Her hadde vi det superstaselig selv med godt besøk og sushi. Grand Prix gikk dessverre rett i glemmeboka..!

    Fortsatt riktig god søndag til deg!
    Klemmer fra Fransen

    SvarSlett