torsdag 21. november 2013

Gyoza - japanske dumplings

Noen ganger blir jeg helt hekta på enkelte typer mat, og i det siste har dumplings vært det store. Planen er å skaffe meg en bambus-steamer og lage masse forskjellige typer kinesiske dumplings, men i mellomtida holder jeg meg til det japanske kjøkken og lager pan fried & steamed gyoza. Det er litt tidkrevende men enkelt, og ikke minst både vanvittig godt og billig! 

gyoza
Til ca 40 dumplings trenger du:
En halv kinakål
Svinekjøttdeig
Et par vårløk
2 hvitløksfedd
5 cm ingefær
gyoza wrappers
tørka chiliflak
2 ss soyasaus
1 ss sesamolje
1 ts salt 
en klype sukker

gyoza
Hakk kinakålen så tynt du klarer. Finhakk vårløk, hvitløk og ingefær. Bland sammen alle ingrediensene med hendene, kna den til den er en deig som henger sammen, jeg pleier å banke den ned i bollen med knyttenevene.

gyoza
Legg ut gyoza-papir (jeg kjøpte mine på A-marked i Osterhausgate, men man kan visst bake sine egne..) på tørr kjøkkenbenk, og plasser en liten dæsj av blandingen midt på hvert papir. 

gyoza
Så lager du dumplingene ved å væte hele kanten, brette dem i to og lage "fliker" ved å dytte inn papiret med tomlene, først den ene veien, så det andre. Jeg så en video eller to på youtube for å lære det ordentlig. Legg sammen fem og fem. Hvis det er en stund til du skal steke dem, legg dem på bakepapir med et kjøkkenhåndkle over.

gyoza
Varm en teflonpanne og ha litt sesamolje i. Stek dumplingene til de er fint brune under. 

gyoza
Så heller du i en slump (kanskje 1/2 dl) med vann, og setter på lokk. Når det er lite vann igjen, tar du av lokket og lar resten av vannet koke bort. Dunk litt på dumplingen med en skje for å kjenne at innholdet har blitt en fast klump, da er det stekt skikkelig. Jeg pleier å snu dem litt og steke dem littegrann på andre sida også før jeg serverer. I denne prosessen må man prøve og feile litt, så stek gjerne en prøverunde først og smak.

gyoza
Når de er ferdig skal de se ca sånn ut.

gyoza
Kjøp ferdig dumplingsaus, bruk sriracha eller soyasaus, eller lag din egen saus ved å blande soyasaus, riseddik, litt sesamolje og litt chiliolje. 

gyoza
Passer fint som tvsnacks til en takknemlig kjæreste eller som en del av et herlig izakayamåltid med japanske småretter. Med en kald Kirin Ichiban ved siden av er lykken komplett! Kos dere!

6 kommentarer:

  1. Oh wow det så godt ut! Jeg har ikke smakt det før, men fikk veldig lyst nå. Du er superflink!

    SvarSlett
  2. Høres godt ut! Men jeg haaaater å bruke lang tid på å lage mat, haha.

    SvarSlett
  3. Lot du gyoza papiret tine før du la fyllet på?

    SvarSlett
  4. Hi can you tell me where did you buy the gyoza wrapper and approximately how much it costs?

    SvarSlett