søndag 20. november 2011

Linsegryta og ventetiden

Nå er det en uke til advent. Én uke til adventsstjerna skal henges opp og én uke til jeg kan begynne å høre på julemusikken min. Én uke til jeg kan begynne å spise julemarsipan og drikke julebrus. Eller? Fikk en liten åpenbaring i dag da jeg kom på at jeg jo alltid starter januar med å skulle spise sunt, trene osv, og det er så forbaska vanskelig! Hva med å begynne før jul, ta en liten pause i juleferien, og så fortsette etterpå? En genistrek, spør du meg. Så jeg begynte sterkt, allerede i ettermiddag, med å lage en måltidsplan for resten av uka. Den siste måneden har jeg knapt laget et måltid selv, jeg har hatt for mye å tenke på til å gidde å bry meg om hva jeg har spist, eller på å finne ut hva jeg skulle lage. Nok er nok, nå er kjøleskapet fullt av grønnsaker, spiskammerset (eller skapet da, høres finere ut med spiskammers) bugner over av bulgur, kikerter, hermetiske tomater og bønner, nå skal jeg meske meg med de lekreste retter!

Linsegryte
Middagen i dag var en herlig linsegryte, inspirert av den jeg lagde til den argentinske aftenen i Ragnhilds utdrikningslag. Man trenger:
2,5 dl linser
1 liter vann
2 buljongterninger (jeg brukte hønsebuljong)
1 boks hermetiske tomater
1 stor gul løk
1 stort hvitløksfedd
1 stor gulrot
1 stort grønt eple
frosne grønne erter
chili, fersk og/eller pulver
paprikapulver
garam masala

Kok vann, linser og buljong i tjue minutter. Kutt opp alle grønnsakene i terninger (skrell gulrota og eplet før du hakker dem opp). Ha i grønnsaker, tomater og det krydderet du har lyst på og kok i tjue minutter til. Ikke ha ertene før de siste par minuttene før du serverer retten.

Linsegryte
Sinnsykt mettende og utrolig godt, og så har man middag/lunch i flere dager fremover. På mandager begynner jo korøvelsen klokka 18, så det er såvidt jeg rekker hjem etter jobb før jeg må ut igjen, nå har jeg en nydelig middag å glede meg til!

Jeg er ofte sabla ambisiøs og setter meg ofte mål jeg ikke klarer eller gidder å gjennomføre, så tanken bak dette er jo egentlig at jeg skal hovedsaklig spise sunt og godt, og gå mye på tur, men ikke få noen straff hvis jeg sprekker. Jeg skal jo for eksempel til Paris om to uker, og da blir jo opplegget lagt på is. Det er jo først og fremst det man gjør og spiser i hverdagen som er viktigst. Ikke sant?

IMG_5337
Må bare avslutte med noe helt annet, se på den fine DAB-radioen jeg fikk til bursdagen min! Jeg koser meg så med den! Har såvidt skrudd den av siden jeg pakka den ut i går morges. Fantastisk! Tenker jeg skal høre på den istedenfor å spise godteri...



Translation: Today I've started a project where I'll be cooking healthy meals every day until I go home for Christmas with the exception of special occasions of course, like my trip to Paris in two weeks, or my job's Christmas party. I'll post a lot of recipes, translations by demand! Also, I'm showing off my awesome birthday present, the DAB radio my friends got me. Hooray!

1 kommentar:

  1. Good for you! Fikk inspirasjon til å gjøre det samme, vi har jo ikke vært helt med ei stund....
    Fin radio!!!

    Klem

    SvarSlett