tirsdag 16. august 2011

Dublin - part 1

Den første uka i august dro hele familien Solheim avsted til den grønne øya. Sist gang vi var på familietur alle sammen var vi kidsa henholdsvis 17, 16 og 14 år gamle. Tolv år etter var vi klare til dyst igjen. Siden mamma fylte 50 i år og jeg fyller 30, var det en slags jubileumstur. 2. august studde vi oss inn på et trangt Ryanairfly og fløy strake vegen fra Rygge til Dublin, hvor vi skulle tilbringe de to første nettene.

Kidsa
Kids på tur.

Mona Lisa Bathrooms
Som vanlig måtte jeg på do dobbelt så ofte som alle andre.

Her vi mi inn.
Vi var ute og vandret i gatene. TA og mamma var himla interesserte i å komme inn på dette markedet, men det var veldig stengt.

10th attempt at focusing.
O'Neills
På kvelden var vi ute etter livemusikk, øl og god stemning, som vi fant på puben O'Neills (som ikke må forveksles med den O'Neills vi overnatta på).

Molly Malone
Det var viktig å få med et bilde sammen med Molly Malone, entusiasmen var til å ta og føle på.

Even the queen
Taggerne i Irland viste et tydelig politisk engasjement.

Breakfast at O'Neills
Full Irish breakfast
Neste morgen vendte vi faktisk tilbake til O'Neills for en fantastisk irsk frokost. Vi var de eneste gjestene der, og kunne breie oss i frokostrommet. Servitrisa kom og satt på TVen for å "skape den rette atmosfæren".

Deo optimo osv.
Det er masse fint å se på i byen!

Guinness storehouse
Vi gikk en lang tur for å komme fram til dagens hovedattraksjon; the Guinness storehouse!

Guinness
Museet var himla fint og spennende, man fikk bli med på hele bryggeprosessen, ta og smake på råvarene, og lukte og smake på det ferdige produktet.

Far og sønn
Inkludert i billetten var en pint med Guinness på toppen av museet, en kafé med panoramautsikt over hele byen! Både mamma, pappa og jeg drakk vår første Guinness. På tide! Jeg forlot museet med et noe ambivalent forhold til ølet jeg tidligere har elsket å hate, det er jo ikke godt, men nå som jeg har sett åssen det lages vil jeg gjerne like det litt likevel.

Translation: Our first family vacation in 12 years went to Ireland. We spent two days in Dublin, highlights of the first day including traditional Irish breakfast, great live music & beer and the Guinness storehouse. My parents and I had our first pint of Guinness!

1. Neste gang du er i Froland må du ta turen til Hynnekleiv og den brukten som ligger der!! Jeg har bare fått titta inn vinduet, for det var stengt når jeg var på raid, men planen er å dra tilbake dit så fort jeg har fått bilen min tilbake fra verksted :D For der, DER var det mye kult der!!!!

2. Takk for kommentarer! Dublin så herlig ut, absolutt et sted jeg vil besøke en gang :)

Tandemhopp var surrealistisk, gøy og skummelt! Det er bare å - bokstavelig talt - hoppe i det! ;) Nå var jeg jo så heldig å få det i gave, da må man jo liksom...

...og jeg synes absolutt du skal kjøpe deg en isblå KitchenAid! Et lite obs er at de muligens ikke produseres lenger, slik at man må skaffe seg noen som er på lager et sted. Var ihvertfall beskjeden jeg fikk da Rafens prøvde å bestille det til meg fra produsent. Jeg kjøpte den fra Pixmania på nett :)

3. Moro, gleder meg til fortsettelsen !