torsdag 9. juni 2011

Scones & tea

Forrige onsdag fikk jeg kjempekoselig besøk utenbys fra, Mari kom på besøk fra Stavanger! Vi har såvidt sett hverandre de siste åtte (minst!) årene, så det var så koselig å få tatt igjen en del av det tapte! Hun kom med et seint fly, så jeg var usikker på hva jeg skulle lage som var kveldsmataktig men samtidig litt ekstra godt. Jannicke foreslo scones, og det synes jeg var en super idé, så jeg trålet internett etter gode oppskrifter, og kom over en herlig sommervariant med jordbær og rømme.

strawberries

Jordbær- og rømmescones
Du trenger:
300 g (5 dl) hvetemel
2 store ts bakepulver
0,5 ts natron
1 liten ts salt
2 ss sukker
80 g kaldt smør
0,75 dl melk
1,25 dl rømme
2,5 dl ferske jordbær

Forvarm ovnen til 220 grader. Bland alt det tørre. Kutt smør i terninger og mos inn i deigen til det ser ut som store brødsmuler. Ha i oppkutta jordbær. Bland melk og rømme ved siden av og bland alt sammen. Det blir en ganske klissete deig. Deigen er stor nok til å lage 9 passelige scones på ett brett. Stekes i 15 minutter, eller til gyllenbrune, midt i ovnen.

baking stuff
Jeg har natron fra USA og bakepulveret i en Mario-sopp. Også har jeg amerikanske måleskjeer. Himla nyttig faktisk!

scones
Ferdige scones. Sabla godt. Serveres varme med smør på, og eventuelle restejordbær med litt sukker på.

scones & tea
Vi hadde en kjempekoselig kveldsmat med scones og te og masse mimring!

Jeg må lære meg til å ta finere bilder av den ferdige maten, jeg vil alltid bare spise den med én gang. Det hadde sikkert vært koselig om jeg hadde kommet på å ta bilde av kveldsgjesten min også, men den gang ei. Neste gang!

1 kommentar:

  1. takk for sist inger kristine!

    kan virkelig anbefale en slik kveld - godt selskap og veldig gode scones! var virkleig på tide med litt mimring!

    får ses hva jeg klarer å diske opp med når du kommer på besøk til stavanger.. ;)

    klem mari

    SvarSlett