onsdag 4. mai 2011

Cinco de Mayo

I morgen er Cinco de Mayo! Jeg har vært i USA i Cinco de Mayo-helga tre ganger, og da har det alltid vært en form for fest, fra parade og barhopping til svære fester med masse meksikansk mat, drikke og musikk. Hadde egentlig glemt at dagen fantes, til jeg her for litt siden ble invitert til Cinco de Mayo-fest i helga på den amerikanske ambassaden i Oslo. Først trodde jeg at det var en spøk, men det viser seg at de fleste av mine Berkeley-medstudenter også har blitt invitert, så da takket jeg sammen med noen andre ja til invitasjonen. Synes det høres sprøtt ut å skulle få lov til å være på fest inne på ambassaden, hvor man ellers må stå i kø i timesvis og gjennom en masse sikkerhetsrutiner bare for å få seg et visum! Så dette blir spennende, og jeg håper jeg får lov til å ta bilder der inne!

I anledning denne festlige høytiden følte jeg et sterkt behov for en meksikanskinspirert middag! Resultatet ble en slags pilaff med masse godsaker i.

Hola!

Det ble kjempegodt! Først og fremst må du ha ris - gjerne fra i går. Jeg kokte en fullkornsris boil in bag, og lot den stå i et par timer. Så kan du jo ha oppi alt du vil ha, jeg hadde tomat, vårløk, mais, black beans (fant på grønnsaksbutikken på Helsfyr) som du skyller godt, og koriander. Jeg hadde oppi saften fra en lime og en del salt. Smaken ble supergod, det eneste som manglet var avocado og kanskje litt chili. Hadde jeg hatt poblano chili hadde jeg hatt det i! Vet noen om det er mulig å få tak i det i Oslo?

Uansett, det ble kjempegodt. Jeg lagde noen kyllingkjøttboller med tacokrydder og hvitløk til, og rømme på siden, et perfekt måltid!

1 kommentar: