onsdag 9. februar 2011

Vårruller

Helt siden jeg bodde i  Stavanger for sju år siden har jeg vært hekta på vårruller. Jeg lærte å lage dem av dama på thai-butikken på Storhaug, og etter hvert har jeg utviklet min egen variant. Det er veldig vanlig å ha sopp oppi  (sånn tørka man kjøper på asiatiske supermarkeder) men jeg vil helst unngå sopp for enhver pris. Vær forberedt på å ha en skikkelig oljestinkende leilighet i en dag eller to etter vårrullprosjektet, men de er så gode at det er verdt det!

Vårruller
Ingredienser: Gulrot, vårløk, hvitløk, galangal, bønnespirer, glassnudler (de tynneste), kyllingkjøttdeig, koriander, vårrullpapir, rapsolje, soyasaus og sweet chili saus (til å dyppe herligheten i).

Vårruller
Riv gulrøttene, finhakk løk, galangal og koriander. Kok opp glassnudlene etter anvisning og skyll med kaldt vann. Klipp dem i biter så blir de lettere å ha med å gjøre.

Vårruller
Stek kjøttdeigen (eller kutt den ut, i panna til høyre er det en vegetarvariant), ha så oppi hvitløk, galangal, vårløk og gulrot. Wok i et par minutter før du har oppi bønnespirer, nudler og koriander. Smak til med soyasaus, salt og pepper (evt. fiskesaus).

Vårruller
Pakk vårrullene etter anvisning på pakka (vårrullpapir ligger i fryseren på de fleste asiatiske markeder).

Vårruller
Frityrstek vårrullene til de får en lysebrun farge. Jeg bruker ca. en liter olje, i jerngryte. Varm oljen til du kan sette en tresleiv i bunnen av gryta og det bobler opp fra den. Da er den klar. Vær forsiktig! Det er sinnsykt varmt. Når du er ferdig med å fritere, la oljen stå (med lokk på) til den er nedkjølt, IKKE hell olja i do/vasken etc. - det kan tette seg. Hell den i en gammel isboks el. og kast i søpla!

Vårruller
Resultatet. Spis så mange du orker og dypp i masse sweet chili saus!

Koolaid
Drikkeforslag: Hva med noen e-stoffer? Kool Aid Blue Razzberry! Fikk litt konsentrert pulver på fingeren og var blå under neglen i tre dager etterpå!



DAGENS TIPS:
I går fortalte Marie meg at hvis man gnir fingrene på aluminiumen i vasken (kanten rundt) etter man har kuttet hvitløk, forsvinner all lukten fra fingrene. TULL, tenkte jeg.. Helt til jeg prøvde det idag. Jeg kutta hvitløk for en time siden, og nå er det ikke et snev av hvitløkslukt på fingrene mine engang!!! Prøv det selv! 



6 kommentarer:

  1. Det er helt fantastisk! Jeg trodde ikke på det selv, like lite som jeg tror på spøkelser, men etter dette er jeg åpen for alt...

    SvarSlett
  2. Ooo, det er slik mat som får meg til å savne å bo i storby - jeg må kjøpe 'eksotiske' ingredienser på nettet - kjempedyrt og upraktisk! Men namnam, jeg blir fristet :)

    SvarSlett
  3. De er helt sykt gode! Jeg gleder meg til neste gang:)

    SvarSlett
  4. Husker du vårrullbonanzaen til gebursdagen din for noen år siden? Det må muligens gjentas i vinterferien :-)

    SvarSlett
  5. Jeg husker det mamma. Må dessverre meddele at det ikke bare var "noen" år siden. Det var faktisk til 21-års dagen, altså åtte og et halvt år siden ca....

    SvarSlett
  6. galangal er et av de kuleste ordene jeg vet om.

    SvarSlett