søndag 6. februar 2011

Spinatrisotto

First things first, her er en spilleliste for søndag formiddag. Du kan sette på den mens du lager mat, for det tar nemlig litt tid å lage risotto. Jeg pleier å slumpe litt når jeg lager den, så noen eksakte mål har jeg ikke. Den viktigste ingrediensen er nok tålmodighet.

Risotto
Ingrediensene: Arborioris, grønnsaksbuljong, olivenolje, spinat, erter, rødløk, hvitløk, parmesan og basilikum.

Risotto
Sleng spinaten oppi en gryte sammen med litt olivenolje på svak varme, så den er tint til den skal oppi helt mot slutten.

Risotto
Finhakk rødløk og hvitløk og lag klar minst en liter buljong (pleier å bruke kyllingbuljong, men når man lager mat til vegetarianervenner er det lurt å bruke grønnsaksbuljong).

Risotto
Stek løken i et par minutter til den er gyllen. Bruk mye olivenolje.

Risotto
Ha oppi så mye ris du vil, og stek i noen minutter til risen ser glassaktig ut.

Risotto
Hell i et par dl buljong, og nå begynner den kjedelige delen.

Risotto
Mens man venter kan man rive parmesan og hakke basilikum.

Risotto
Når buljongen er absorbert i risen, må du helle i mer buljong. Når buljongen er absorbert i risen, må du helle i ny buljong osv osv osv osv helt til risen får en kremaktig konsistens (smak på den så du er sikker på at den er ferdig), må kanskje gjentas 5-6 ganger.

Rør i spinat, buljong, erter og basilikum rett før servering (dette steget glemte jeg å fotografere).

Risotto
Server umiddelbart, med revet parmesan og gjerne noen cherrytomater.

Dette var middagen her i huset på fredag, og så godt at jeg skal smelle til med en ny runde nå!

5 kommentarer:

  1. Det ser kjempegodt ut! Jeg liker bildene dine, hva slags kamera har du? Vi diskuterer om vi skal kjøpe (og om vi har råd!) et dslr kamera.

    SvarSlett
  2. Nå har jeg smakt den sjøl, den var kjempegod!

    SvarSlett
  3. Mmmmmm, risotto føler jeg er litt sånn "Motemat "jeg ikke helt har fått med meg. Alle spiser det og alle lager det og jeg har aldri smakt det.... Må innrømme at det høres litt kjedelig ut, men samtidig ser det godt ut. Så jeg bør kanskje lage det en dag, det er ikke noe jeg har fått meg til å bestille på restaurant hvertfall :)

    SvarSlett
  4. Lager alle det? Haha, føler det er sånn åttitallsmat jeg:) Har ihvertfall vært en av mine spesialiteter i årevis! Hvis det blir lagd riktig er det noe av det beste jeg vet.

    Pleier egentlig å servere det sammen med kyllingrullade; ta en kyllingfilet og skjær nesten i to, så det blir en stor flate. Hakk soltørka tomater, oliven, mozarella og basilikum, pakk inni og surr rundt med en tråd så innholdet ikke faller ut. Stek i ovnen i 20-25 min. Et herremåltid! :)

    SvarSlett
  5. Cath: låner Maries Canon EOS 40D. Har blitt hekta på det, så må kjøpe eget speilrefleks ASAP. Tenker meg et Canon, men den enkleste versjonen siden jeg er nybegynner, så kan jeg avansere etterhvert:)

    SvarSlett