tirsdag 18. januar 2011

Det bloggen egentlig skulle brukes til..

Egentlig skulle jeg bare bruke bloggen til å legge inn oppskrifter. Yeah right. Navnet på bloggen (kanskje i morgen) er vel ganske beskrivende for min mentalitet. Men mens partysvenskene i overetasjen setter igang sitt mega dance party klokka 7 på en tirsdagskveld, ja, da er det tid for Inger Kristine å skrive om mat. Dette er første og siste innlegg på ny PC (den kom igår, returneres butikken imorra pga defekte høyttalere), så det er jo noe å feire, bare det.

I dag lagde jeg thaimat, paneng karri faktisk, fordi jeg hadde så masse koriander som jeg skulle bruke opp. Nå er jeg ferdig med å spise, og glemte hele korianderen helt til jeg skrev det nå. Einstein.

IMG_1519
Grønnsakene. Gulrot, løk, squash, paprika, hvitløk og mitt livs første "live" sitrongress.

IMG_1515
Resten. Kokosmelk, fiskesaus, curry paste (ikke verdens beste, kom med forslag hvis dere vet noen som er bedre), kyllingbuljong og lime. I tillegg hadde jeg kylling oppi, men jeg gadd ikke ta bilde av rå kylling, æsj.

Fres grønnsakene i olje i et par minutter, ha i et par spiseskjeer curry paste og fres litt til. Hell oppi kokosmelk, 1,5 dl vann og en kyllingbuljongterning. Kaffirlimeblader er et must, men jeg hadde ikke det, så jeg slang oppi noen limebåter istedenfor.

Når det koker, ha oppi rå kylling i biter. Kok til kyllingen er mør. Ha i fiskesaus helt til slutt, og saften fra en halv lime.

IMG_1521
Hvis du gidder, kan du vaske rundt toppen av woken for å få mer delikate bilder. Det gadd ikke jeg.

IMG_1524
Bildet av den ferdige maten ble så lite innbydende at jeg heller bruker dette avstandsbildet. Men det ble veldig godt (og sterkt). Selv uten koriander...  Server med ris, jeg foretrekker fullkorn.


PS. jeg tror det har klikka for meg, i dag meldte jeg meg på Holmenkollstafetten. Jeg har aldri løpt frivillig før.

5 kommentarer:

  1. Hvilken etappe skal du løpe? Jeg kommer og heier! Dette blir moro!

    SvarSlett
  2. En av de korteste håper jeg! Og helst ikke oppoverbakke. Har fått lurt med Deanna også!

    SvarSlett
  3. Nammmmmm, det der så veldig veldig godt ut. Og enkelt, alltid kjekt å få tips til nye fantastiske oppskrifter å prøve ut :D

    SvarSlett
  4. .... oi glemte jo helt å si tusen takk for hyggelig hilsen på dagen min. Det å bli 30 år er absolutt ikke noe å grue seg til. :)

    SvarSlett
  5. Det saa godt ut! Saa koselig det ser ut i leiligheten din! Jeg liker de lysene du har i vinduet.

    SvarSlett