søndag 8. november 2009

So it begins...

Den siste uka har jeg lest kokebøker til den store gullmedalje. Har store ambisjoner om alle rettene jeg skal lage, men så langt har det blitt mye med tanken, denne uka har vært fullt kjør med jobbing, og så på fredag ble jeg forkjøla og har lagt på sofaen siden. I dag var jeg lei av takeout og Fjordland, og bestemte meg for å lage noe jeg ikke har lagd før, kriterier: kjapt, enkelt, billig og sunt. Tråla gjennom kokebøkene en stund til jeg kom fram til at jeg hadde de fleste ingrediensene til å lage Tinas blomkålsuppe.

Det ferdige produktet så altså sånn ut:


Jeg halverte oppskriften (4 posjoner) og lagde 2 posjoner:
1/2 blomkålhode
1/3 purre
olje
1 ts konsentrert grønnsaksbuljong
1/2 liter melk
50 g philadelphia kremost
salt og pepper

Blomkål og purre deles opp i biter og freses i olje i bunnen av en gryte. Ha oppi melk og buljong og kok til blomkålen er mør. Ha i kremosten Mos med stavmikser el. og smak til med salt og pepper.

Suppa ble helt OK. Tina er glad i fett, og hadde nok ikke brukt ekstra lett melk og Philadelphia light som jeg gjorde. Det ble litt tamt. I tillegg aner jeg ikke hva konsentrert grønnsaksbuljong går ut på, så jeg bare smuldra oppi en tredjedels buljongterning. Suppa skumma veldig opp etter jeg hadde brukt stavmikseren, og jeg fikk ikke skummet vekk etterpå. Skal jeg lage den igjen blir det nok med lettmelk og vanlig Philadelphia, og jeg kommer nok til å løse opp en buljongterning i en dl vann og ha oppi.


Til middag fant jeg ut at jeg skulle bruke opp den sykt høye men spinkle basilikumen jeg har hatt stående i vinduet siden juli en gang. Hadde alle ingrediensene klare, så det ble spaghettini med hjemmelagd pesto, min beste til nå!


en neve pinjekjerner
to never basilikum
1/3 hvitløksfedd
en halv neve parmesanost
salt og pepper
litt sitronsaft
olivenolje

Ristet pinjekjernene litt, noe som gjorde at pestoen fikk en mye rundere smak. I tillegg pleier jeg ofte å vært litt for løssluppen med hvitløken. Hvitløk er kjempegodt, men ikke i enorme mengder så det overdøver all annen smak.. Skal skynde meg å kjøpe ny basilikumsplante, det ble veldig tomt i vinduskarmen nå.

Satser på å prøve en ny oppskrift innen neste uke er omme!

1 kommentar:

  1. Ja, du er god hvis du klarer å lage en ny rett i uka - og blogge om den i tillegg! Skal kikke innom deg med mer eller mindre jevne mellomrom...:)
    Klem fra meg

    SvarSlett