fredag 24. februar 2012

Den store New York-guiden: ting å gjøre om kvelden

Det er ikke tull at New York er byen som aldri sover. Siden jeg som regel reiser aleine, lurer ofte mange på om jeg ikke er redd eller føler meg utrygg. Samme når på døgnet man går hjem aleine, er det alltid masse mennesker ute og jeg har aldri følt meg truet eller spesielt utrygg, det verste jeg har opplevd var en noe forvirret kis som viste finger til meg. Selvsagt er det er par områder man bør holde seg unna, og har du valget mellom en opplyst og folksom gate og en mørk smal en, velger du såklart den første, men med common sense kommer du meget langt. Her kommer noen av mine favoritt-hangouts om kveldene, men jeg anbefaler først og fremst å dra på barhopping, spesielt i the East Village - prøv å få med deg mest mulig, så finner du garantert dine egne favorittsteder. Igjen anbefaler jeg yelp.com på det varmeste, der finner du sannsynligvis akkurat det du er ute etter!

Library
Library
The Library er en skikkelig dive bar og alltid det første stedet jeg besøker når jeg kommer til New York. Det har ikke endret seg i det hele tatt siden jeg hang der i 2000. Library har en sabla bra 2 for 1 Happy hour, hyggelige bartendere, god stemning rundt baren (man kommer alltid i snakk med noen), viser gamle kultfilmer på en vegg bakerst i lokalet og har verdens beste jukebox. Det står gamle bøker overalt. Ikke forvent verdens reineste WC, men smil og vær glad, nyt atmosfæren, drikk en amaretto sour, og starter du kvelden med happy hour på Library, har du et sykt bra utgangspunkt for barhopping og uendelige middagsmuligheter både i East Village og Lower East Side. Anbefaler å ta turen videre til Lit Lounge for mer divebarstemning, fin musikk og masse dansing!

Rosemary's
Rosemary's
Rosemary's Greenpoint Tavern er et av de andre stedene jeg frekventerte da jeg bodde i New York for (grøss) 11 år siden, og er et koselig og upretensiøst hull midt oppi all hipstergalskapen på Beford Avenue. Den samme gamle dama er fortsatt bak baren og serverer "big beers" (en liter) i isoporkopper til 4 dollar stk. Den gamle jukeboksen som bare spilte Frank Sinatra er byttet ut med en mer kontemporær type, men ellers er det meste ved det samme og det gjør meg lykkelig. Et bra sted å ta en øl eller to mens du venter på bord på The Meatball Shop, og vil du utforske hipsterverdenen utenfor er det et bra sted å stoppe innom innemellom for å komme ned på jorda igjen.

Marie's Crisis
Marie's Crisis
Marie's Crisis ligger rett rundt hjørnet fra der jeg bodde i the West Village sommeren 2010, og er et Mekka for alle som elsker musikaler og showtunes. Livepianisten spiller ønskesanger til et meget eklektisk klientell, og alle som vil kan synge med. Klør du i fingrene etter å synge en solo, kan du kuppe showet, men regn med at alle vil synge med likevel! Men hvis du tror du kan mange showtunes og forbereder deg på å synge med på alle sangene bør du jekke ned forventningene litt, stamkundene har et repertoar som er sykt imponerende! Uansett, anbefales på det varmeste, ta turen og syng med den stemmen du har! I området er det masse andre utesteder, både alternative og mainstream, så du finner garantert noe som passer for deg. Er du jazzklubbtypen vil jeg råde deg til å ta turen til Smalls jazz club rett rundt hjørnet, den absolutt beste jazzklubben jeg har vært på i byen.


Karaoke!
Hvis du liker karaoke men hater å vente på tur, er Sing Sing virkelig greia. Den ligger skvist inn mellom tatoveringssjapper og turistfeller i St. Marks, og bare venter på å bli utnyttet. I hovedrommet har de vanlig karaoke hvor man betaler en dollar eller to for å sette seg på venteliste og synge en sang, men er du villig til å betale litt mer får du leie et eget privat karaokerom! Det er forskjellige størrelser på rommene ut fra hvor mange som er med, og dere betaler en satt pris, bartenderen kommer innom med jevne mellomrom og tar bestillinger, så du trenger ikke ta et øyeblikks pause i syngingen. Fantastisk moro!

1978?
Le Poisson Rouge ligger meget bra til på Bleecker st., et steinkast fra Washington Square Park blant søte kafeer, boutiques og college bars, og er et sabla bra sted å gå hvis du vil danse hele kvelden uten å bruke 25 dollar på cover charge. Sjekk nettsiden for special deals og for å sjekke hva slags musikk de spiller den kvelden. Er du ute etter en litt større nattklubbopplevelse, anbefaler jeg Webster Hall, med fire etasjer med ulik musikk finner du sannsynligvis noe for deg, men forbered deg på lange køer og høye priser. Uansett hvor du skal ut er det lurt å ringe klubben på formiddagen og spør om det er gjesteliste, evt. se om lista ligger ute på nettsida, da får man en ganske redusert inngangspris. Webster Hall holder også ofte konserter, men for en fin oversikt over de beste konsertene i byen, sjekk Bowery Presents! Må også nevne Brooklyn Bowl hvis du er interessert i å ta turen over elva.

You fake 'em, we take 'em
Piggy
Hvis du befinner deg i området rundt Midtown, er det verdt å ta turen innom Rudy's. Skikkelig divey, god stemning, hyggelige bartendere og ikke minst himla billig.

Husk at i USA tipser man ALLTID bartenderen, en dollar holder som regel pr. drink, men er drinken ekstra god/servicen på topp er det lov å tipse to. De i baren regner med disse pengene i inntekten sin. Hvis du setter drinkene på regning, må du regne med å måtte betale tax i tillegg, så lurt å kjøpe enkle drinker.

Beer Garden
Beer Garden
Rundt omkring i New York finnes det masse bra og hyggelige Beer Gardens med store utebord, deilig barmat og et uendelig utvalg i øl, bare gå på yelp.com og søk i området du har tenkt deg ut i, så finner du garantert noe som passer for deg. Bildene er fra denne.

Kino:
Jeg har ofte tidligere vært redd for å gå på kino aleine, men etter å ha tilbrakt to sommere på egenhånd i NYC kan jeg si at jeg virkelig har kommet over den kneika, den første (varmeste) sommeren så jeg 18 filmer på kino, flesteparten av dem alene....!!! Man skal jo ikke snakke med noen der uansett!

Hvis du vil på kino har du uendelig mange alternativer. Vil du se store kommersielle filmer er det en opplevelse i seg selv å gå på kino i Times Square; AMC Empire 25 eller Regal E-Walk Stadium 13, de største kinoene i New York. Du må gjerne ta ti rulletrapper for å komme opp til salen din. Det er sjelden nødvendig å bestille billetter på forhånd, bare kjøp i automater ved inngangen.
For meg som frekventerer Cinemateket til stadighet, er mine to favorittkinoer i New York The Independent Film Center og Cinema Village. De viser utrolig mye spennende, både utenlandsk film og amerikansk film, spillefilmer og dokumentarer. I tillegg finnes det omtrent hundre andre kinoer i New York, bare søk på movie theaters New York på google, så får du hele dagens filmlistinger. Er du der på sommeren kan det være et utrolig deilig avbrekk fra varmen å gå på en iskald kino, husk bare å ha en genser eller jakke i veska, det kan faktisk bli for kaldt!

1 kommentar:

  1. Norge kan ikke sammenlignes, frister jo ikke å gå ut her nesten. Men dette virker som rene eventyret, vet ikke hva jeg skal si en gang! Får syyykt reiselyst, opplevelse kom til meg;)

    SvarSlett