lørdag 19. februar 2011

Pesto Wrapture

Som nordmenn flest, har jeg alltid vært glad i taco. De ferdige pakkene fra Santa Maria eller Old El Paso med krydder, skjell og tacosaus har vært en årelang helgetradisjon som jeg har lært å sette pris på. Dette tok slutt da jeg en gang i 2005 oppdaget koriander. Siden den gang gidder jeg såvidt å spise et meksikansk (eller thai eller indisk osv men det er en annen historie) måltid hvis ikke store mengder koriander er involvert. Den er hovedingrediensen i min Pico de gallo-salsa, og et must i guacamolen. Stilkene er smakstilsetning i chili con carne og bladene setter spissen på det ferdige produktet. Alt dette skal jeg komme tilbake til i et eget Mexico-innlegg eller to.

Jeg vil sette fokus på et annet av korianderens mange bruksområder - nemlig pesto! Da jeg jobbet sommeren 07 i Aspen, Colorado, spiste jeg mang en lunch på Big Wrap. Hver gang bestilte jeg Pesto Wrapture, med korianderpesto, ris og bønner. Har prøvd å rekreere dette vidunderet mang en gang, men jeg føler at med de importerte black beans jeg fant på grønnsaksbutikken på Helsfyr, og en heidundrende korianderpesto klarte jeg å komme så nær denne gangen som jeg aldri har gjort før.

IMG_2052

Det viktigste tilbehøret til wrapen er altså black beans, jasminris og korianderpesto. Denne gangen hadde jeg tomat, rødløk, ost, rømme og kylling, i tillegg til en grønn salsa jeg fant på den tyrkiske butikken på hjørnet. Tok ikke bilde av selve wrapen fordi jeg var for opptatt med å spise..

For å lage korianderpesto trenger du:
en stor bunt koriander
olivenolje
hvitløk
en grønn bulletchili 
pinjekjerner
evt. parmesan

bruk både bladene og det øverste av stilken på korianderen, alt smaker godt. Riv av ønsket mengde blader (det blir mye mindre enn du tror, så ta godt i). Ha i et hvitløksfedd og olivenolje etter smak (noen liker best rennende pesto, jeg liker den best kompakt). Denne gangen bakte jeg en bulletchili i ovnen på 200 grader i en ti minutters tid. Velg selv om du vil ha med frøa eller ikke, jeg syns det blir sterkt nok uten. Ha i pinjekjerner og evt. parmesan hvis du ønsker en litt mildere smak (jeg droppet det denne gangen og syns det var like godt uten). Kjør i foodprosessor eller gjør som meg og mos det med stavmikseren! Passer sikkert også godt på f.eks. meksikanskinspirert pizza eller andre retter med ris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar