mandag 28. februar 2011

Kjøttfri mandag: Karrisuppe

Jeg har fri fra koret ikveld og hadde derfor for en gangs skyld tid til å lage en skikkelig middag (Les: ikke leftovers eller Fjordland), og siden det er mandag passer det jo fint med noe kjøttfritt og godt. Denne suppa har jeg lagd utrolig mange ganger, pleier å lage masse og ha med på jobb, fryse i posjonsmengde og tine på blakke, kalde dager osv.

Du trenger:
Poteter
Gulrøtter
Kålrot
Persillerot
Løk
Hvitløk
Chili
Grønnsaksbuljong
Div. krydder, karri en viktig ingrediens

Karrisuppe
Kutt potet og alle rotfruktene i terninger. Mest potet, ca like mye kålrot og gulrot, og litt persillerot. Kok til de blir møre sammen med en terning eller to med grønnsaksbuljong.

Karrisuppe
Suppa blir ikke god uten masse krydder. Jeg bruker garam masala, karri og paprika. Hvis jeg ikke har fersk chili pleier jeg å ha i chilipulver også.

Karrisuppe
Brun løk og hvitløk i olivenolje i en stekepanne. Ikke så nøye hvordan man kutter det siden alt skal moses uansett. Etter 3-4 minutter tar du i alt krydderet og chilien, stek i 3-4 minutter til.

Karrisuppe
Ha løken og alle de kokte grønnsakene i en bolle med litt vann (for all del, ikke hell ut kraften!) og mos med stavmikser til det er ganske fint.

Karrisuppe
Bland grønnsaksmiksen og kokekraften og kok i 10-15 minutter så smaken får satt seg. Smak til med salt og pepper. Husk at det allerede er salt i buljongen!

Karrisuppe
Server med fersk tomat, vårløk og en klatt med rømme og spis så mye du orker! Man blir sabla mett av denne suppa!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar